Stichting Heemkunde Malden organiseert een lezing met als thema: Herdenking “80 jaar vrijheid in Malden;” verhalen en gebeurtenissen

Deze avond zal plaatsvinden in MFC Maldensteijn op dinsdag 17 september a.s., dezelfde dag waarop destijds Malden in 1944 werd bevrijd.

Aanvang is 20.00 uur. De zaal is open vanaf 19.30 uur en de toegang is gratis.

Het programma  80 jaar vrijheid in Malden maakt onderdeel uit van het grotere Gelderse programma, waarin de relevantie van vrijheid als de inzet  van de dialoog wordt gezien die we met elkaar willen aangaan.

Zoals we in het kader van de plaatselijke herdenking van 75 jaar vrijheid reeds hebben kunnen vaststellen, heeft zeker van een afstand bezien, het  dorp Malden tijdens verschillende fases en momenten in de Tweede Wereldoorlog een onmiskenbare strategische rol gespeeld. Terugblikken op deze rol helpt ons beter te begrijpen waarom we  ons met z’n allen zorg moeten blijven dragen voor onze vrijheid en voor wat we vandaag de dag persoonlijk en maatschappelijk belangrijk vinden. Daarom gaat deze avond niet alleen over herdenken, maar zeer zeker ook over “vooruitkijken en anticiperen” op wat nog niet is, maar kan zijn.

Uit het avondvullend programma zal blijken dat vooral de “blik van de kunstenaar” en speciaal van de meereizende oorlogskunstenaars ons allen een belangrijk verhaal kunnen vertellen over hoe we in onze tijd waarin alles in het leven sneller gaat, in staat zijn te voorkomen dat de geschiedenis zich wederom herhaalt.

Programma

1. Het Gelderse verhaal kent verschillende verhaallijnen. Een daarvan is het Rijnlandoffensief. Wat later het “vergeten vliegveld” werd genoemd: B 91 Airstrip aan de Noordkant van het dorp Malden speelde daarbij een belangrijke rol. Interessant genoeg landde ooit de eerste straaljager op Europees grondgebied juist op dit Maldense vliegveld. Onze dorpsgenoot Jaap Been onderhoudt al jaren contacten met buitenlandse personen en militaire organisaties over dit vliegveld en zal de eerste lezing verzorgen.

Airstrip B 91 Malden

• Voor de pauze zal de in Malden geboren en getogen Koos Beelen in het kort persoonlijke ervaringen en herinneringen  ophalen over zijn verblijf in  Nederlands Indië. Een periode in de Nederlandse geschiedenis die zeker niet vergeten mag worden.

De hele groep is op patrouille

• Historicus Leo Ewals zal, als voormalig beheerder van het Jac Marishuis, de rol van kunstenaar en beeldhouwer Maris in de oorlog bespreken en daarbij ingaan op zijn speciale rol als beeldende kunstenaar in het verzet en ook op zijn achteraf wel heel speciale relatie met de lokale en gemeentelijke politiek.

Jac Maris in actie met zijn kunstwerk

• Hans Bak is emeritus hoogleraar Amerikaanse en Canadese literatuur / North American Studies, Radboud Universiteit, Nijmegen. Hij is een enthousiaste lezer van Amerikaanse en Canadese literatuur, en schrijft momenteel een biografie van de Amerikaanse criticus en dichter Malcolm Cowley (tijdgenoot van Hemingway). Na de pauze zal emeritus hoogleraar Hans Bak uitvoerig aandacht besteden aan de blik van de  Canadese oorlogskunstenaars die meereisden met de troepen in WO II. Dit geldt vooral voor het werk van Alex Colville.

We hopen in de gelegenheid te zijn om de lezingen die worden gehouden op te nemen in ons contactblad “Heerlijkheid Malden” als een zelfstandige publicatie. Namens ons bestuur wens ik U allen een leerzame, maar ook een bijzonder genoeglijke avond toe.

Petra Thijssen secretaris