Stichting Heemkunde Malden viert op

21 maart 2023 haar 25 jarig jubileum

Het bestuur van de Stichting Heemkunde nodigt haar donateurs en begunstigers en andere geïnteresseerden graag uit voor de gezamenlijke viering van het 25 jarig jubileumfeest op 21 maart a.s. in Multifunctioneel Centrum Maldensteijn, Kerkplein 8  6581 AC te Malden. Aanvang 20.00 uur, de zaal is open vanaf 19.30 uur.

De doelstelling van de Stichting richt zich op het behartigen van heemkundige belangen in de meest ruime zin van het woord: van het bijeenbrengen van gegevens en verhalen op het gebied van  de geschiedenis van Malden, het verzamelen en inventariseren van oudheden, foto’s, het bevorderen van de belangstelling en kennis van de eigen omgeving tot de behartiging van heemkundige belangen in het algemeen.

In 1999 verscheen het eerste nummer van het contactblad van de stichting “Heerlijkheid Malden” voor de donateurs en begunstigers met artikelen en mededelingen over de geschiedenis en heemkunde van Malden. Dit contactblad verschijnt drie maal per jaar en heeft met dit jubileum inmiddels haar 25 ste jaargang bereikt.

Met vreugde constateren wij dat de bewustwording van de inwoners van ons dorp voor de eigen dorpsgeschiedenis sinds de oprichting van onze stichting exponentieel is toegenomen. Daarom stijgt het aantal donateurs van onze stichting gestaag.

Avond programma

Opening door de voorzitter Jacques Pouwels.

Lezing Toon Bosch over de gevolgen van de Franse tijd voor de ontwikkeling van de Heerlijkheid Malden. Toon Bosch is als historicus verbonden aan de Open Universiteit en mede auteur van de onlangs verschenen  prachtige vierdelige studie over de geschiedenis van Gelderland. Hij is tevens bestuurslid van de historische vereniging Groesbeek. Mede door onze gezamenlijke ligging aan de stuwwal en onze gezamenlijke middeleeuwse geschiedenis met de heren van Groesbeeck vormt het dorp Groesbeek een belangrijke nabuur van ons dorp.

21.00 uur Pauze

Vertoning van enkele films over de ontwikkeling van Malden door Lambert van Griensven en Ruud den Brok van de in 1992 opgerichte filmclub Malden. Als “extraatje” nog een bijzondere film van 1920 over oud Nijmegen.

Huldiging vrijwilligers en enkele stoffelijke blijken van waardering en dankbaarheid voor onze donateurs.

22.45 uur  sluiting

Wij hopen u te ontmoeten op deze zeer boeiende historische avond.

Secretaris Stichtingsbestuur

Petra Thijssen