• Dit event is voorbij.

Herdenking WO II

30 september 2019 - 20:00 tot 22:30

Gratis

Op 17 september 2019 is het 75 jaar geleden dat het dorp Malden na 4 jaar bezetting door het Duitse leger werd bevrijd door de Geallieerden. Malden werd tijdens de Operatie Market Garden samen met de andere kerkdorpen Heumen, Nederasselt en Overasselt bevrijd. Wat velen niet of onvoldoende weten is dat het dorp Malden zowel tijdens de bezetting, de geallieerde invasie, maar ook tijdens de zogeheten “Operation Veritable” bij al deze fasen een belangrijke strategische rol heeft gespeeld op het strijdtoneel van deze oorlogsoperatie.

Vele parachutisten werden gedropt in Groesbeek. Bron: Documentatiecentrum van de Stichting Heemkunde Malden.

Ook dit keer willen wij vanuit onze Stichting Heemkunde een bijdrage leveren aan het initiatief van ons gemeentebestuur om in deze regio en in het bijzonder in de eigen gemeente de herdenking van 75 jaar bevrijding nadrukkelijk te vieren en onder de aandacht van de bevolking te brengen.

Het programma van de Stichting Heemkunde zal bestaan uit de volgende activiteiten:

• Evenals bij de viering van 60 jaar bevrijding willen wij ook nu weer een extra (dik) themanummer van het blad “Heerlijkheid Malden” uitbrengen, met tot nu toe door lezers zelf bewaarde en nog niet verder gepubliceerde kranten- en andere berichten en wetenswaardigheden over de WO II; dit themanummer verschijnt in september 2019 en is zowel verkrijgbaar voor zowel leden als niet leden;
  • In het Multifunctioneel Centrum Maldensteijn zal door ons vanaf 1  september 2019  tot 1 juni 2020 een fototentoonstelling worden ingericht van lokale foto’s over WO II die in bezit zijn van ons documentatiecentrum;
  • Wij organiseren een discussieavond  in  MFC Maldensteijn (met foto’s), waar zowel enkele personen worden geïnterviewd die in de eerdere publicaties aan het woord kwamen, als een aantal nieuwe verhalen worden gepresenteerd over personen waarmee we momenteel in gesprek zijn. Deze avond staat gepland op maandag 30 september en is gratis toegankelijk voor leden en niet leden.

Datum:
30 september 2019